دستگاه پخت مولکولی – دستگاه سووید Sous Vide

sousvide

دستگاه پخت مولکولی:

دستگاه پخت مولکولی که با نام دستگاه سووید نیز شناخته می شود. شیوه جدید پخت است که در سالهای اخیر به همت سرآشپز معروف فرانسوی به نام جورج پرالس در سال 1974 ابداع گردید.

دستگاه سووید Sous Vide:

ابزاری عالی و لازم برای تمام آشپزها و خصوصا سرآشپزهایی که برای هنر آشپزی خود ارزش و اهمیت قائل هستند.

در دنیای امروز و جهان رو به پیشرفتی که به سرعت نور خود را با تکنولوژی هماهنگ می کند. شما یک آشپز درجه یک نخواهید بود اگر یک دستگاه پخت مولکولی در آشپزخانه خود نداشته باشید.

تمام آشپزها و سر آشپزهای مطرح دنیا امروزه نه یکی بلکه چندین دستگاه سووید با توان های گوناگون در آشپزخانه خود دارند. حال این آشپزخانه خواه برای یک خانه باشد خواه برای یک هتل و یا یک رستوران و یا یک مکان خصوصی باشد.

به هر حال شیوه پخت دستگاه سووید به گونه ایی ست که با روش پخت مولکولی و آرام غذا در کیسه های مخصوص BPA Free (بدون مواد سرطان زا) در آبی با درجه حرارت معین و ثابت طعم واقعی غذا را حفظ می کنند و به دلیل اینکه عصاره و مواد مغذی و مفید غذا از آن ها خارج و در آب حل نمی شوند غذایی بسیار مفید تر، سالم تر و خوش طعم تر را به شما تحویل می دهند.

جدول پخت تمام مواد غذایی به همراه دستگاه sous vide به مشتری تحویل می شود تا در ابتدای کار با مراجعه به این جدول بتواند از زمان دقیق پخت مطلع گردد.

  • رقابت در طعم و مزه و طراوت مواد غذایی :

در طی سال ها فعالیت آشپز ها و سر آشپز ها همیشه رقابت اصلی بر سر طعم و طراوت و تازگی مواد غذایی بوده است اما به این فاکتورها در سال های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی و درک این موضوع توسط بشر که یکی از مهم ترین فاکتورها در مورد مواد غذایی ارزش غذایی آن ها و نیز حفظ این مواد مغذی در هنگام پخت است مسابقه ای برای حفظ ارزش غذایی به همراه رعایت فاکتورهایی که در بالا ذکر شد صورت گرفت و سر انجام به اختراع دستگاه سووید انجامید.
پیش از اختراع سووید بود که آشپزهای بزرگ در سراسر دنیا به این فکر افتادند که برای بهترین بودن در دنیا و نیز تبدیل کردن خود به یک سرآشپز جهانی نیازمند تغییر در ساختار غذا نیستند و تنها با رعایت نکات ریز و جزئی می توانند نتایج بهتری را کسب کنند.

  • طرز کار دستگاه سووید :

پیش از خرید دستگاه سووید لازم است با شیوه کار آن آشنا شوید. طرز کار دستگاه پخت مولکولی بر مبنای طبخ آرام و بدون عجله است. پیش از ورود دستگاه sous videبه بازارهای جهانی یکی از شیوه های پخت آرام در جهان پخت در آب جوش یا اصطلاحا آب پز کردن بود. شیوه ای که ایرانی ها در پخت آبگوشت ، کله پاچه ، قلم گاو و امثالهم به کار می برند. اما از طرفداران این گونه مواد خوراکی هم باشید می دانید که آبی که در اینگونه خوراک ها برای پخت استفاده می شود ، بسیار پر خاصیت تر و خوش طعم تر از خود خوراک اصلی است.
علت این اتفاق چیست؟ پاسخ بسیار ساده است ، علت این اتفاق تنها خروج پروتئین ها ، ویتامین ها و مواد مغذی از لا به لای بافت مواد اولیه به داخل آب در حال جوش است. دستگاه پخت مولکولی برای حل این مشکلات وارد بازار شد و انقلابی در طبخ مواد خوراکی بوجود آورد.

  • شیوه کار دستگاه پخت مولکولی غذا :

در این شیوه ابتدا آشپز مواد غذایی مورد نظر خود مانند گوشت ، سبزیجات ، حبوبات را داخل کیسه های مخصوصی که با نام BPA Free شناخته می شوند قرار داده و یا با دست و یا با دستگاه وکیوم از هوا خالی می کند.

پس از خروج هوای داخل کیسه درب آن را پرس می کنند تا آب یا هوا مجددا وارد کیسه نشود. جنس این کیسه ها به گونه ای طراحی و تولید شده که در هنگام فعالیت دستگاه سووید و برخورد با حرارت در آب داغ مواد سرطانزا از خود خارج نکند.

  • چه افرادی از sous vide استفاده می کنند ؟

چه افرادی به دنبال خرید دستگاه سووید هستند؟ پخت مواد خوراکی با دستگاه سووید از یک ساعت تا 72 ساعت متفاوت و متغییر است. عموم سر آشپزهای مطرح دنیا دستگاه سویدشان 24 ساعته روشن و در حال پخت مواد اولیه است. حتی زمانی که رستوران تعطیل است .

  • چرا باید از این دستگاه برای پخت مواد غذایی استفاده کنم ؟

سوال خوبی ست. اگر پخت مواد در این دستگاه تا به این اندازه دیر و به آرامی صورت می گیرد پس چرا باید آن را تهیه کنم؟ اصلا در زندگی سریع و پر استرس و نیازمند سرعت امروزی این دستگاه آیا جایگاهی دارد؟ زمانی که مردم برای صرفه جویی در وقت به سراغ فست فود ها می روند چه جایگاهی می توان برای اسلو فود ها در نظر گرفت ؟
ما به شما پیشنهاد می کنیم پیش از خرید یک دستگاه سووید به یک رستوران در شهر خود که از این روش پخت بهره می برد سری بزنید، غذایی سفارش دهید و تفاوت طعم را به خوبی احساس کنید.

طبخ غذا با دستگاه پخت مولکولی چندین مزیت دارد که به صورت تیتر وار خدمت شما بیان می کنیم :

1- حفظ طعم اصلی مواد اولیه
2- حفظ پروتئین ها
3- حفظ ویتامین ها
4- حفظ طراوت و تازگی مواد اولیه
5- طبخ کامل از سطح تا مغز مواد
6- حفظ سلامت و تندرستی مصرف کنندگان محصولا نهایی با اغذیه سالم
7- صرفه جویی در مصرف انرژی
8- طعم خاص و منحصر به فرد برای آشپزها و سرآشپزهای حرفه ای و برای خانم های خاص پسند

تعریف از این دستگاه کار بسیار دشواری ست زیرا باید طعم و مزه نهایی را در کلامی بگنجانیم که برای انتقال مزه ها حقیر است. قطعا برای خرید سووید یا به زبان فارسی خرید دستگاه پخت مولکولی بی تاب خواهید شد.

تنها وارد کننده دستگاه Sous Vide در ایران شرکت طبخ شمیم است. این شرکت با سال ها فعالیت در عرصه واردات و تولید محصولات صنعتی برای آشپزخانه ها ، کافه ها ، رستوران ها ، هتل ها و غیره با شناخت دقیق نیاز بازار و ارتباط با سازندگان و برند های معتبر جهانی اقدام به واردات دستگاه سووید در ایران نموده است.

سخن پایانی : 

دستگاه پخت مولکولی قطعا یکی از ابزار هایی ست که در سال های آینده از ابزار های لازم و اساسی هر رستوران مطرح است. به جز رستوران ها در خانه ها نیز این ابزار جای خود را دارد باز میکند. افراد متمول که در منازل خود آشپز دارند و حتی بانوانی که برای خوراک افراد خانه اهیمت قائل هستند .

در بسیاری از موارد خرید دستگاه قدرتمند تر نیاز نیست و گاها فقط دستگاه قدرتمند تر نیاز مشتری ست و بهترین راه حل برای شناخت نیاز شما تماس با مشاوران گروه صنعتی طبخ شمیم می باشد.

از اینکه تا پایان این صفحه با ما همراه بودید و مطالب این صفحه را مطالعه فرمودید از شما کمال تشکر و قدردانی را داریم و درخواست می کنیم تا نظرات و تجربیات خود را پیرامون دستگاه سووید در زیر همین صفحه با ما و سایر علاقمندان به اشتراک بگذارید تا با اشتراک گذاری هر چه بیشتر تجربیات و نظرات به سایرین نیز در تصمیم گیری برای خرید دستگاه سووید کمک نموده باشیم.

لطفا به استلار امتیاز دهید

0 / 3

رتبه صفحه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo