جعبه حمل غذا یا ترموباکس چیست و چه کارهایی انجام می دهد ؟

جعبه حمل غذا یاترموباکس که با نام هایی مانند : هات باکس ، باکس نگهدارنده غذا و اسامی گوناگون دیگری نیز شناخته می شود از جمله اداوات و ملزوماتی ست که در صنعت فروش و تحویل غذای گرم و حتی سرد کاربرد اساسی و فراوانی دارد. یکی از معضلات در صنعت فست فود ها ، رستوران ها ، کافه ها و مشاغلی از این دست ارسال سالم و نیز حفظ دمای آن تا لحظه تحویل به مشتری ست. اگر صاحب یک رستوران لوکس و درجه یک با کادری مجرب و کار کشته باشید، منظور این حرف را بهتر متوجه می شوید. اگر به دنبال خرید ترموباکس هستید و اگر به دنبال آشنایی بیشتر با باکس نگهدارنده غذا هستید توصیه می کنیم مطالب این صفحه را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

ترموباکس
ترموباکس – هات باکس یا جعبه حمل غذا

 

جعبه حمل غذا یا ترمو باکس – باکس نگهدارنده غذا :

مهمترین بخش در اداره یک رستوران کدام بخش است؟ تهیه مواد اولیه؟ طبخ عالی؟ ادویه ها و طعم دهنده های درجه یک؟ شناخت ذائقه مشتری؟ تزئین مناست غذا؟ سرو مناسب؟ ارسال سالم و گرم آن؟ کدام بخش از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ مسلما همه موارد فوق. زیرا اگر به هر یک از موارد فوق بی توجهی یا کم توجهی شود در محصول نهایی که اغذیه سالم و مناسب و از آن مهم تر جلب رضایت مشتری ست تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. اگر مواد اولیه ای که تهیه کرده اید مرغوب نباشد و با آن غذایی طبخ کنید و حتی با ترموباکس هم به مشتری برسانید باز مشتری ناراضی خواهد بود. پس خرید ترموباکس چاره قطعی کار شما نیست اما اگر شیوه طبخ ، ادویه جات و تزئین غذا را به اندازه ای که باید به آن بها ندهید و محصول نهایی را با بهترین شیوه تزئین و با بهترین باکس نگهدارند غذا به دست مشتری برسانید باز هم مشتری ناراضی خواهد بود.

امروزه در صنعت رستوران داری به این نتیجه مهم رسیده اند که رضایت مشتری به یک فاکتور بستگی ندارد بلکه مجموعه ای از فاکتورهای مهم در کنار هم هستند که رضایت مشتری را جلب می کنند و هر مشتری که رضایت خاطرش جلب شده باشد قطعا با خود تعداد مشتری های بیشتری را خواهد آورد. در نیتجه فقط با داشتن یک ترموباکس یا استخدام یک سرآشپز عالی نیست که رستوران شما به موفقیت می رسد، بلکه مجموعه ای از رفتارها و سیاست ها ست که باعث رشد و موفقیت رستوران شما و نام شما خواهد شد.

 

علت پیدایش باکس نگهدارنده غذا :

چرا رستوران ها به فکر خرید ترموباکس افتادند؟ با گسترش شهرها و بالا رفتن تعداد افراد ساکن در شهر ها و تغییر جوامع از روستایی به شهرنشین، نیاز های جوامع بشری نیز تغییر کرد. دیگر چند سالی ست که زوجین هر دو شاغل هستند و مانند سابق نیست که مرد در بیرون خانه کار کند و همسر و فرزندانش در خانه باشند. سال ها ست که در کشور ما به دلایل مختلف که اینجا جای مناسبی برای بیان آن نیست همه افراد خانه ملزم به داشتن شغل برای امرار معاش خود و خانواده هستند.

شاید از خود سوال کنید که این ها چه ارتباطی با ترموباکس دارند؟ کمی تحمل کنید تا در ادامه مطلب متوجه این ارتباط شوید.

طبیعتا زمانی که تمام افراد خانواده مجبور به داشتن شغل برای امرار معاش باشند پس مثل گذشته همسر خانه فرصت کافی برای طبخ غذا ندارد و سایرین هم صبر کافی برای آماده شدن غذا.

در نتیجه به دو شیوه عمل می شود

روش اول : روی آوردن به مواد خوراکی سرد و با ارزش غذایی پایین
روش دوم : تهیه غذای گرم از رستوران و فست فود ها  

در هر دو روش فوق استفاده از ترموباکس برای حمل و جا به جایی مواد خوراکی بسیار حیاتی و الزامی ست.در روزهای گرم سال برای اغذیه سرد و در تمام فصول سال برای انتقال اغذیه گرم استفاده از ترموباکس تاثیر بسیار زیادی در میزان جلب رضایت مشتری خواهد داشت. برای مشتری قطعا اهمیت دارد که محصولی که به دست وی می رسانید بجز اینکه از کیفیت مناسبی در مواد اولیه، طبخ و تزئین برخوردار باشد در دمای مناسب و کاملا گرم به دست وی برسد. این گرم بودن غذای طبخ شده برای مشتری بسیار اهمیت دارد اما قطعا نه گرمایی که باعث عرق کردن غذا و اصطلاحا خمیر شدن آن شود.

 

جعبه حمل غذا - هات باکس
جعبه حمل غذا – باکس حمل غذا – هات باکس

 

اجزای تشکیل دهنده :

ترموباکس شاید به ظاهر یک باکس ساده برای گرم نگهداشتن غذای طبخ شده باشد و شما فقط به چشم خرید ترموباکس به این موضوع نگاه کرده باشید اما در ساخت آن از تکنولوژی بالایی بهره گیری شده است که در عین پیچیدگی بسیار ساده و کم هزینه طراحی و ساخته شده است. در ادامه بیشتر با این محصول آشنا خواهیم شد.

برای ترموباکس پس از سال ها تولید محصولات مختلف و شکست پروژ های آن ها در نهایت برای ساخت باکس نگهداری غذا از اسفنج فشرده EPP  استفاده شد و به بهترین بازدهی تا این زمان رسیده اند و اکنون خرید ترموباکس بسیار ساده است و در دسترس همگان قرار دارد.

در مورد اسفنج فشرده EPP اگر به دنبال اطلاعات تکمیلی هستید می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

باکس های گرم نگهدارنده غذا به 3 دسته تقسیم می شوند : دسته اول 3 جداره از جنس پلی ارتان ، دسته دوم : دو جداره با استفاده از پلی اتیلن سنگین دسته سوم از جنس فوم EPP که در ادامه با بیشتر با این سه دسته آشنا خواهیم شد.

پیش از هر چیز باید بدانیم که چه الزامی در خرید ترموباکس و  استفاده از جعبه های حمل غذا وجود دارد و چرا باید به جای استفاده از یک جعبه ساده می بایست از هات باکس استفاده کنیم.

 

چگونه با یک ترموباکس هم غذای گرم و هم غذای سرد را در کنار هم با حفظ دما انتقال دهیم ؟

حتما در ارسال غذا این اتفاق رخ می دهد که در کنار غذای گرم سفارش نوشیدنی خنک و یا انواع سالاد و مخلفاتی مانند ماست نیز ثبت شده باشد. برای حل این چالش چه باید کرد؟

خوشبختانه جای هیچ نگرانی نیست و از پیش برای حل این مشکل طراحان این وسیله تدابیری اندیشیده اند. این جعبه های حمل غذا به نحوی طراحی و ساخته شده اند که در داخل آنها شیارهایی برای قرار دادن مقسم ( جدا کننده ) یا در اصطلاح عامیانه تر طبقه بندی داخلی تعبیه شده اند کافیست جدا کننده را در بالای غذای گرم قرار دهید و روی آن غذای سرد. و به این شکل هر دو قسمت در عرض چند دقیه به تعادل گرمایی در بخش خود خواهند رسید.

اتفاقا اگر بخواهید غذا خیلی سریع با محیط خود به تعادل گرمایی برسد باز هم می توانید از جدا کننده ها استفاده کنید تا فضای کمتری برای گرم کردن و رسیدن به تعادل گرمایی لازم باشد. یا حتی با استفاده از دو جدا کننده در بالا غذای گرم در وسط فضای خالی و در پایین غذای سرد را قرار دهید. تا هر بخش هم سریع تر به تعادل گرمایی برسد و هم انرژی کمتری برای این تعادل گرمایی مصرف شود.

 

 

علل استفاده از جعبه حمل غذا یا ترموباکس :

برخی از مزایا و علل استفاده از ترموباکس ها را در بالا بیان کرده ایم اما در این قسمت به تشریح آن ها خواهیم پرداخت. علل متعددی وجود دارد که شما را مجاب به استفاده از باکس غذا کند که در ابتدا به صورت تیتر وار و سپس در صورت لزوم به توضیحات تکمیل تر به تشریح توضیح خواهیم داد.

 

  • گرم و سالم نگه داشتن غذا
  • جلوگیری از عرق کردن و خمیر شدن غذا
  • اتلاف انرژی بسیار اندک
  • تعادل گرمایی سریع به دو شیوه ی گرمای غذا و یا استفاده از هیتر
  • عدم نیاز به گرم کردن مجدد غذا
  • ایمنی بیشتر غذا در ناهمواری های سطح خیابان
  • جلوگیری از نفوذ آلاینده ها و عوامل بیماری زا به داخل و یا حتی خارج ظروف سرو غذا

در موارد بالا همانگونه که مشاهده می کنید چند مورد نیاز به توضیحات بیشتر و کامل تر دارند که اگر در ادامه همراه ما باشید خدمت شما عرض خواهیم کرد.

 

خرید ترموباکس
خرید ترموباکس – فروش ترموباکس

 

اتلاف انرژی اندک :

به دلیل اینکه در ساخت ترموباکس ها از تکنولوژی روز و دقت بالا بهره گیری شده است. هدر رفت انرژی در این جعبه ها به شدت پایین و ناچیز می باشد. بنا بر این دمای مواد خوراکی که در این صندوق ها قرار بگیرد تا 4 ساعت به طور میانگین ثابت خواهد ماند.

به طور متوسط هدر رفت گرما و سرما در داخل هات باکس به بیرون بعد از تعادل گرمایی در تابستان 2 الی 3 درجه در هر ساعت و در زمستان 3 الی 4 درجه به ازای هر ساعت می باشد. یعنی اگر آب جوش را در داخل این باکس قرار دهید بعد از گذشت 5 ساعت به دمای 90 درجه خواهد رسید و بعد از 10 ساعت به دمای 80 درجه سانتیگراد و پس از 12 ساعت 76 درجه و بعد از 24 ساعت 52 درجه . این به این معنی ست که پس از 24 ساعت نیز شما غذایی گرم و قابل سرو خواهد داشت.

البته قطعا هرگز برای این مدت غذایی را داخل این باکس برای مدت طولانی نگهداری نمی کنند و نیازی به این میزان نگهداری غذا در این باکس ها نیست اما صرفا جهت اطلاع بیان شد تا با میزان اندک هدر رفت انرژی در این ترموباکس ها آشنا شوید.

 

 

تعادل گرمایی سریع به کمک حرارت مواد غذایی و یا هیتر در انواع هات باکس :

در حالت معمولی بعد از قرار دادن غذای گرم در داخل ترمو باکس یا جعبه حمل غذا بین 2 الی 5 دقیقه ( بسته به ابعاد جعبه و میزان وحجم غذا ) بین 2 الی 5 دقیقه زمان نیاز است تا هات باکس با غذایی که داخل آن قرار داده شده است به تعادل گرمایی کافی برسد.

اما برای تسهیل درباره این موضوع نیز تدابیر خاصی اندیشیده شده است.اگر در فصول سرد سال قصد حمل غذا دارید و فرصت کافی برای متعادل شدن دمای داخل ترموباکس با دمای غذا را ندارید. میتوانید از هیترهای مخصوصی که برای همینکار طراحی و تولید شده اند نیز بهره ببرید.
هیتر هایی که درون ترموباکس قرار میگیرند و مدام دمای داخلی جعبه حمل را مناسب نگهداری غذای گرم می کنند. این هیتر ها به دو شیوه عمل می کنند:

شیوه اول : اتصال به برق شهری در مواقعی که موتور ها پارک هستند و امکان اتصال به برق شهری را دارند. تا هم از سرد شدن جعبه های حمل جلو گیری شود و هم و نیازی به اتلاف انرژی از جانب غذا برای رسیدن به تعادل گرمایی در داخل ترموباکس نباشد و هم در وقت صرفه جویی شده و در مواقعی که پیک ها در حال توقف هستند این گرمایش ایجاد شود نه در هنگام حمل.

شیوه دوم : : هیتر هایی که به برق وسیله نقلیه ( مانند موتور ) متصل می شوند و از برق وسیله نقلیه برای گرمایش داخل جعبه نگهدارنده غذا و رساندن دمای داخلی به دمای مطلوب 40 درجه سانتیگراد استفاده می کنند.

 

ایمنی بیشتر در مقابل نفود میکروب ها و عوامل بیماری زا :

به دلیل اینکه ترموباکس ها به دقت عایق بندی شده اند تا از هدر رفت انرژی و دما ( چه سرما و چه گرما ) جلو گیری کنند در نتیجه عبور هر گونه ویروس و باکتری تاز منافذ هات باکس ها به داخل بسیار دشوار است و در صورتی هم که میزان اندکی قابل نفوذ باشد درحد صدم درصد خواهد بود . البته در زمانی که داخل جعبه های حمل غذا تمیز و ضد عفونی شده باشد و درب آن نیز بسته باشد. پس در نیتجه امنیت غذایی که طبخ شده و در داخل این جعبه حمل غذا قرار میگیرد بسیار بالا خواهد بود.

 

علل خرید جعبه حمل غذا یا همان ترموباکس :

اما کاربرد ترموباکس ها در چه مشاغلی الزامی و برای چه سمت هایی باعث بالا رفتن راندمان ( میزان کارآیی ) خواهد شد. هات باکس را باید نه به چشم یک باکس حمل غذا بلکه به چشم یکی از ابزار های مورد نیاز چند منظوره در کار ارسال غذا و تهیه و طبخ آن دانست. همانطور که پیشتر نیز گفته شد اساسی ترین عامل برای جذب مشتری و سود بیشتر ، جلب رضایت مشتری هایی ست که از شما حتی یک بار خرید کرده اند.

طبخ غذای سالم و خوش طمع

ارسال گرم و سالم

رعایت نکات بهداشتی

قیمت مناسب

برخورد شایسته

و سایر نکات

همه با هم از واجباتی ست که باید برای پیشرفت در مسیر موفقیت برای کار اغذیه و رستوران داری به دقت رعایت شوند.

 

قابل توجه مسئولین ایمنی و بهداشت ، مسئولین HSE و نیز مسئولین بهداشت مواد غذایی در رستوران ها ، هتل ها ، ادارات ، ارگانها و سایر نهاد ها : یکی از واجباتی که برای بالا رفتن راندمان کاریی شما نیاز است، استفاده از همین هات باکس ها برای حفظ سلامت ، دما ، تازگی و بهداشت غذا می باشد. که دلایل آن نیز در بالا بیان شده است.

 

اگر تمایل به خرید ترموباکس یا جعبه حمل غذا ( هات باکس ) دارید و به دنبال مدلی با ابعاد مناسب برای کار خود هستید پیشنهاد ما بازدید از این صفحه یا تماس با کارشناسان فروش شرکت طبخ شمیم و درخواست مشاوره است. این مشاوره رایگان خواهد بود و کارشناسان ما در بخش فروش با چند سوال ساده بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند کرد. فروش ترموباکس شاید به نظر کار ساده ای باشد اما مسلما اگر در خرید ترموباکس دقت لازم را خرج نکنید ممکن است یا پول خود را هدر دهید یا وسیله ای بیش از نیاز  خود تهیه کنید. پس پیش از خرید جعبه حمل غذا حتما با کارشناسان فروش مشورت های لازم را به عمل آورید. و در انتها خرید خود را نهایی نمایید.

 

در انتها از اینکه تا به اینجا همراه ما بودید و مطالبی که حاصل تیم آی تی مجموعه طبخ شمیم است را مطالعه نمودید کمال تشکر و قدردانی را از شما داریم و درخواست می کنیم چنانچه نظر ، انتقاد ، پیشنهاد و یا تجربه ای در استفاده از این محصول دارید و اگر خرید ترموباکس داشته اید در زیر همین صفحه در بخش نظرات با ما و سایرین به اشتراک بگذارید تا راهنمای خوبی برای خرید جعبه حمل غذا برای دیگران باشد.

لطفا به استلار امتیاز دهید

0 / 3

رتبه صفحه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo