گاواژ چیست ؟

011

غذای مخصوص بیماران که در بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد

برخی بیماری ها و حوادث افراد را زمین گیر می کند و مجبور به بستری در بیمارستان و منزل می شوند. در این شرایط رسیدگی به فرد برای پیشگیری از کاهش کیفیت زندگی و افزایش شانس درمان اهمیت زیادی دارد. مراقبت از بیمارانی که بلع خود را از دست داده اند از دشواری های مراقبت از بیماران بستری است. برای مراقبت از بیماران گاواژی ؛ آموزش تغذیه صحیح از طریق گاواژ ، پیشگیری از جمع شدن اخلاط در ریه و وقوع زخم بستر از وظایف اصلی پرستار بیمار یا پرستار سالمند است.

غذا خوردن از نیازهای اولیه همه افراد است. گاهی رفع این نیاز اولیه به علت برخی بیماری ها ، بی اشتهایی ، اختلال در بلع ، جراحی و … از طریق تغذیه دهانی امکان پذیر نمی باشد و باید از روش هایی نظیر تغذیه با لوله استفاده کرد ، به تغذیه از طریق لوله گاواژ می گویند. معمولاً در این روش لوله از راه بینی وارد معده شده و یا در موارد خاص با انجام عمل جراحی از راه شکم مستقیماً وارد روده کوچک می گردد. تغذیه با لوله به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت می باشد اما در اکثر موارد بعد از مدت کوتاهی فرد توانایی تغذیه از راه دهان را باز می یابد و به شرایط عادی برمی گردد.

محلول گاواژ چیست؟

به مواد غذایی که از طریق لوله سوند وارد معده یا روده می شوند محلول گاواژ می گویند. محلول گاواژ هم بصورت دستی و هم بصورت تجاری قابل تهیه هستند. محلول های تجاری شامل کربوهیدرات ، پروتئین ، چربی ، ویتامین و املاح مورد نیاز بدن می باشد. محلول های گاواژ که بصورت دستی تهیه می شوند می شوند شامل : گوشت ، شیر ، برنج ، موز ، عسل و … است که میکس شده و صاف می شوند.

** یکی از بهترین و سریع ترین راه های تهیه مایع گاواژ بیمارستانی ، استفاده از غذاسازهای صنعتی یا همان کاترمیکسرهای تهیه گاواژ می باشد که انواع مختلف آن از نظر لیتراژ توسط شرکت صنعتی و تجهیزاتی طبخ شمیم ارائه گردیده است که مراکز معتبری با استفاده از این دستگاه ، به مزایای آن پی برده اند .

غذا ساز یا Food Processor دستگاهی چندکاره است که مجموعه ای از چندین کار را در دستگاهی واحد انجام می دهد. این کارها عبارت است از خرد کردن و ریز کردن و مخلوط کردن و پوره کردن و هم زدن. در عین حال یکی از عمده ترین و شاخص ترین مواردی که از عهده غذاساز بر می آید، تهیه گاواژ بیمارستانی است. گاواژ غذایی ست برای بیماران ناتوان در حرکت و قوای عضلانی و عموما ناهشیار، که توانایی حرکت دادن دهانشان را ندارد و این غذا از طریق تزریق با لوله وارد دهان بیمار می شود.

لطفا به استلار امتیاز دهید

0 / 3

رتبه صفحه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo